Reklama w Internecie dzięki Google Ads to jeden z najpopularniejszych sposobów marketingu. Decydując się na taką formę promocji, należy zdecydować o sposobie rozliczania się za kampanię. Amerykański gigant proponuje kilka modeli: CPC, CPM, CPV oraz CPA. Co oznaczają wspomniane skróty?
Cena Google Ads i modele rozliczeń
Najpopularniejszą formą rozliczania reklamy internetowej przez Google Ads jest model CPC (Cost Per Click), który oznacza płatność za każde kliknięcie, bez względu na liczbę wyświetleń. Popularność tego rozwiązania wynika między innymi z tego, że umożliwia sprawdzenie, jak skuteczna jest nasza kampania. W razie niskiej klikalności, możemy zmienić jej ustawienia i obserwować, czy ilość kliknięć wzrośnie. Reklama w modelu CPC daje spore prawdopodobieństwo, że osoba, która klika w naszą reklamę jest jednocześnie naszym przyszłym klientem.
Cena Google Ads w tym modelu rozliczeniowym może być bardzo różna, ale im wyższą kwotę jest w stanie zapłacić reklamodawca, tym lepsze miejsce na swoją reklamę jest w stanie uzyskać. Oprócz tego brane są również pod uwagę takie rzeczy, jak słowa kluczowe, reklamowane środowisko produktu itd.
CPM, czyli Cost Per Mille to kolejna forma rozliczenia kampanii reklamowej i w odróżnieniu od CPC. Reklamodawca ustala w tym modelu kwotę, jaką zapłaci za 1000 wyświetleń w Google. Rozwiązanie to pozwala skupić się na poszerzeniu zasięgu swojej reklamy oraz budowaniu wizerunku firmy, a niekoniecznie na samej sprzedaży.
CPV, to w skrócie Cost Per View i ten model rozliczeń jest powiązany bezpośrednio z serwisem YouTube. Ustalona kwota jest pobierana za w pełni obejrzany materiał reklamowy. Nasza reklama jest wyświetlana przed wyświetleniem właściwego materiału. Ostateczna wysokość opłat jest zależna między innymi od jakości filmu promocyjnego.
CPA, czyli Cost Per Action, jest stosunkowo nową metodą rozliczania kampanii. W tym przypadku płacimy za konkretną czynność, czyli, np.: kupno produktu lub zapisanie się do newslettera.
Który z wymienionych modeli płatności w Google Ads wybrać?
Zdecydowanie największym powodzeniem cieszą się modele rozliczeń CPC oraz CPM. Jednak bardzo wiele zależy od specyfiki prowadzonej działalności oraz celu samej kampanii reklamowej. Decydując się na model CPC, mamy kontrolę nad tym, czy wprowadzone zmiany są skuteczne. Jeśli liczba kliknięć wzrosła, ostatnio wprowadzone zmiany były słuszne. Taka forma rozliczania pozwala ocenić nam, czym prowadzona kampania była skuteczna.
Model CPM pozwala zbudować wizerunek naszej firmy oraz zmaksymalizować zasięg kampanii reklamowej. W porównaniu z modelem CPC, tutaj niekoniecznie skupiamy się na samej sprzedaży produktu.
YouTube jest najpopularniejszym tego typu serwisem na świecie z ogromną bazą użytkowników. Tym samym jest świetnym miejscem na reklamę. Tutaj amerykański gigant proponuje rozliczanie w modelu CPV.
Jak widać, Google Ads daje mnóstwo możliwości reklamy oraz metod rozliczania się. Warto korzystać z tych narzędzi mądrze, gdyż ostatecznie najważniejszy jest to, czy nasza reklama przyciągnie nowych klientów, a tym samym jak duża będzie jej skuteczność.